Tillväxt Motala

Motalas näringslivsbolag

Tack för ett fint halvår!

Lämna en kommentar

Det blåser positiva vindar i och om Motala just nu. Det var mycket länge sedan vår befolkningstillväxt var så starkt som den är just nu. I början av juni passerade vi 42 000 invånare, bara i år har vi växt med över 200 invånare. Det är imponerande.
Antalet registrerade företag har heller varit fler i Motala än nu. Nästan 4 000 stycken. En aspekt är att det är mängden aktiebolag som växer allra mest, viktigt eftersom det är där vi ser framtida tillväxt. Det är de företagen som anställer.
Det som kanske är mest glädjande av allt är att Motala är bäst i Östergötland när det gäller att få människor i arbete, enligt färska siffror från Arbetsförmedlingen. Intressant är att detta beror på vårt diversifierande näringsliv – det är inte i någon särskild bransch som anställer utan tillväxten sker över hela linjen. I alla branscher. Det är just det som är styrkan i att Motala nu är en småföretagarkommun där 96 % av bolagen har nio eller färre anställda. Snacka om utveckling, då Motala för ca 20 år sedan dominerades av ett fåtal arbetsgivare med tusentals anställda.

Jag skulle ljuga om jag sa att mitt första halvår inte har varit tufft. Det har varit och är mycket jobb där jag har svårt att få dygnets alla timmar att räcka till. Jag har träffat företag. Företag i massor. Har hunnit med över 70 besök.

Och visst har det hänt otroligt mycket i vårt Motala?

Motala kommun tillsammans med näringslivet har genom Tillväxt Motala AB under våren lanserat vårt nya platsvarumärke Motala, Östergötlands sjöstad. Ett varumärke som ägs av oss alla och ägs av ingen.
Alla har fått vara en del i arbetet. Företag, kommun, föreningar, organisationer och skolungdomar. I arbetet utgick vi från färska undersökningar av människors bild av Motala. När 400 intervjupersoner i regionen fick associera fritt låg följande begrepp i topp: Vatten, Vättern, Stad, Varamobaden, Vätternrundan och Göta Kanal
Lägg därtill en oberoende nationell undersökning från 2011 som bland annat identifierade de viktigaste faktorerna för att en familj ska flytta till en ny ort: Bra boende, bra arbete, bra förskola och skola, samt bra kommunikationer. Utöver dessa lyftes närhet till sjö/kust fram som extra viktigt.
Med allt detta i ryggsäcken landade vi ganska snart i ett uttryck (eller position som det kallas på marknadsföringsspråk) som kändes självklart: Motala, Östergötlands sjöstad.
Det är en position som sammanfattar Motalas konkurrensfördelar och sänder positiva signaler till omvärlden. Den gör det lätt att hitta till oss, samtidigt som den involverar och bjuder in hela regionen till Motala. Dessutom får vi en naturlig koppling till Östergötlands positiva associationer som vacker, slätt och rik landsbygd.Begreppet ”sjöstad” slutligen, signalerar positiva värden som livskvalitet, sjöstadspuls och kopplingar till vatten, frihet, hälsa och god miljö.

Varumärkesarbetet renderade också i skapandet av en helt nya digital webblösning för Motala.se, där vi nu samlar hela Motalas erbjudande till vår omvärld. Vi har flyttat in ien skyltfönster som i snitt attraherar ca 40 000 unika besökare/månad. Där hittar du Motalas samlade utbud. Upptäck vad du kan se, göra och var du kan övernatta i vår stad samtidigt som du från 1 juli kan boka det mesta online.
Vår omvärld hittar också Motalas boerbjudande. Där finns våra karriär- och boendemöjligheter, vårt kulturutbud och vår skol- och barnomsorg. Viktiga aspekter när människor funderar på att bosätta sig hos oss, eller hur?
Ur ett näringslivsperspektiv visar vi avslutningsvis nu upp Motalas lediga lokaler och vilken ledig mark som finns att tillgå. Detta plus samlade kontaktvägar som helt beror på besökarens behov oavsett om de vill etablera, starta eller utveckla företag.

Vi har också under våren tillsammans med näringslivet skapat Karriär Motala, ett nätverk av 15 offentliga och privata arbetsgivare. Syftet är att underlätta för dessa aktörer att rekrytera nyckelpersoner, genom att kunna hjälpa till att hitta jobb till båda vid en flytt till regionen. Dessutom kommer man att samverka genom proaktiv kompetensefterfrågan. Karriär Motala kommer dessutom att kunna förmedla kontakter för information om boende, barnomsorg och skola. Deltagande företag och organisationer samlat omsätter årligen ca 5 miljarder och representerar ca 6 000 anställda.

Under våren genomförde vi tillsammans med Vätternrundan två workshops under temat hur vi drar nytta av det faktum att nästan 75 000 besökare kommer till Motala under cykelveckorna i juni. Regionens i särklass största evenemang alla kategorier. Dessa båda workshopsledde till att en mängd idéer aktualiserades. Vi kommer arbeta med detta underlag i flera år framöver. I år lyckades vi samla 30 företag tillsammans med Motala kommun i ett 100 m2 tält i Stadsparken. Här lyfte vi fram vårt varumärke genom Motalas karriär- och boendeerbjudande.

Våren bjöd också på Motala Expo med över 5 000 besökare som fick ta del av vad Motalas näringsliv idag erbjuder.

Nu blir det lite semester och i höst fortsätter vi tillsammans med att kämpa för tillväxt i Motala.

I oktober genomförs något som vi Motalabor väntat på i över 70 år. Broinvigningen av nya Motalabron. Det är med stor stolthet att jag kan berätta att Tillväxt Motala AB nyligen fått uppdraget av Motala kommun att skapa ett spännande invigningsupplägg under den 9 oktober då vi inviger bron.

I höst planeras också Motalagalan 2013. Galan ska sätta Motala i strålkastarljuset och ska skapa inspiration inför framtiden. Både företag och individer kommer att uppmärksammas, och deras initiativ och insatser lyfts fram och belönas med priser i flera kategorier. En viktig händelse där du kan möta alla kommunens visionärer som sätter Motala på världskartan.

En spännande satsning är också Motala Business Academy,ett nytt utbildningskoncept som på sikt kommer innehålla fler utbildningsdelar som syftar till att stärka kompetensnivån för att på så vis skapa förutsättningar för att få fler framgångsrika nya och befintliga företag. Genom att rusta småföretagarna med kunskap, mod och inspiration utvecklas Motalas företag. Ökad kunskap och möten med goda förebilder som stimulerar framväxten av nya entreprenörer, en avgörande faktor för fortsatt utveckling och tillväxt i Motala.

Vi fortsätter också med att göra det vi kan för att förbättra Motalas företagsmiljö. Här handlar det om att skapa förutsättningar för den kommunala organisationen att träffa vårt näringsliv. Att stärka dialogen. I stort och i smått. Den 20 september bjuder vi in till Framtidsdagen som är en uppföljning av Mötesplats Motala, den där dagen i maj då Motalas politiker besökte företag. De nya insikterna arbetas nu igenom och kommer att brytas ned till en konkret lista. En lista med ett antal punkter som alla ska bidra till att stärka vår företagsmiljö. Listan i sin helhet kommer att presenteras och diskuteras på Framtidsdagen.

Avslutningsvis skulle jag vilja rikta ett särskilt tack till alla fina medarbetare på Tillväxt Motala AB. Ni gör ett jätteviktigt arbete som på kort tid åstadkommit och skapat flera bra aktiviteter som kommer leda till resultat

Ser verkligen fram emot att få fortsätta resan tillsammans med er alla för att stärka och vässa Motalas erbjudande!

Ha en skön sommar!

Varma hälsningar

Joakim Ljungqvist
Vd, Tillväxt Motala AB

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.